Skip to main content
Stress en spanning sluipen zo subtiel in je lijf als roofdieren hun prooi benaderen en vervolgens in een split second overmeesteren.

Ik was weer even afgeleid. Niet gefocust, te ver af van wat voor mij belangrijk is, mijn essentie. Te lang te hard doorgerend, me veel te druk gemaakt, onbewust of zelfs bewust(!) over grenzen gegaan. En dan is daar het moment dat ik voel dat ik niet relaxt ben; teveel in weerstand zit, te lang ben doorgegaan.

Er zijn ook ‘ineens’ lichamelijke symptomen; die waren er natuurlijk allang maar ik had geen zin om er bij stil te staan. Ik noem er een aantal: bij vlagen een verhoogde hartslag – vooral als je net lekker wil gaan slapen, gespannen spieren, lastig tot rust kunnen komen, vermoeidheid, slecht slapen; en mogelijk nog allerlei varianten van vage klachten zoals moeite met concentreren, lichtgeraaktheid, pijnlijke gewrichten, hoofdpijn, slecht functionerende darmen etc. Stress heet dat.

Stress is ‘ongemakkelijk’ omdat het ervoor zorgt dat je even gas terug moet nemen terwijl je graag gas wil geven. Maar stress beperkt zich niet tot een gevoel van tijdelijk onbehagen. Je lichaam lijdt aan stress. Het heeft invloed op allerlei anatomische en fysiologische processen. Stress = afbraak. Afbraak van cellen in je lichaam met alle gevolgen van dien, afbraak van je goeie humeur, afbraak van je vermogen tot helder denken, afbraak van je sociale relaties. Afbraak betekent ook vervlakking, veroudering en ziekte.

Een paar dingen die in je lijf gebeuren: er wordt meer van het hormoon cortisol aangemaakt dan gezond is. Dit zorgt voor een constante staat van alertheid. Een langdurig verhoogde cortisolspiegel kan leiden tot een uitputtingssituatie, bij velen bekend als een burn-out. Als het eenmaal zover is, is dit niet zomaar weer even gefixt.
Mitochondriën zijn de energiefabriekjes van menselijke cellen. Als deze fabriekjes overuren moeten draaien, en er langdurig veel meer energie geproduceerd moet worden dan het systeem aankan, draait het systeem in de soep. Het duurt langer om de ‘batterij’ weer op te laden en om weer op hetzelfde energieniveau te komen als je gewend was.

Deels is het preken voor eigen parochie als ik stel dat het keihard nodig is om zeer regelmatig ontspanningsmomenten in te plannen, vooral als je van nature al een ‘stresskip’ bent.